Thema : Weerstand

Wat is weerstand?

Dagelijks komt u in contact met talloze virussen en bacteriën, gewoonlijk zonder dat u daar ziek van wordt. Blijkbaar beschikt u over een goede weerstand hiertegen. Vededigingscellen en eiwitten vormen samen de weerstand. Deze weerstand beschikt over de mogelijkheid te herkennen, te onthouden, stoffen te vernietigen en te inactiveren. Wanneer de weerstand een lichaamsvreemde stof herkent, komt er een afweerreactie op gang om deze stof onschadelijk te maken. Contact met virussen en bacteriën (besmetting) kan leiden tot ziekte; men spreekt dan van een infectieziekte. Of besmetting tot een infectieziekte leidt, hangt af van de weerstand. Verschillende onderdelen in uw lichaam zijn betrokken bij een goed werkende weerstand. Dit zijn o.a. de huid, de darmen (vooral de darmflora), de lever, de longen, de thymus, de lymfe en de milt.

Voeding en voedingsgewoonten hebben een grote invloed op de werking van onze orgaansystemen.

Verbeter uw weerstand:

  • eet zo gevarieerd mogelijk en bij voorkeur biologisch geteelde producten.
  • Zorg dat u voldoende drinkt.Genotmiddelen als alcohol, koffie, thee en andere cafeïnehoudende dranken zo min mogelijk. Kruidenthee, granen- of vruchtenkoffie kunnen als vervanging gebruikt worden.
  • Zure melkproducten (karnemelk, yoghurt, biogarde) ondersteunen de darmflora en hebben de voorkeur.

De darmen.

  • Om de darmflora, als onderdeel van de weerstand, verder te versterken is het belangrijk om een vezelrijke voeding te gebruiken. Deze voedingsvezels komen alleen in plantaardige voedingsmiddelen voor. Volkoren graanproducten, groenten, fruit en peulvruchten zijn de belangrijkste bronnen. Geraffineerde graanproducten zoals witbrood, witte rijst, koekjes etc. kunt u beter zoveel mogelijk vermijden. Ook suiker en suikerrijke producten hebben een negatieve invloed op uw weerstand.

De juiste vetten.

  • Ten aanzien van de vetrijke voedingsmiddelen geldt het volgende advies: zorg voor voldoende essentiele vetzuren(linolzuur en alfa-linoleenzuur). Deze vetzuren kunnen we zelf niet aanmaken en moeten we dus via de voeding binnen krijgen. De laatste jaren zijn we steeds meer linolzuurrijke voedingsmiddelen gaan gebruiken. Dit is echter ten koste gegaan  van alfalinoleenzuur gegaan, waardoor de balans tussen die twee verstoord is geraakt.
  • Uit deze vetzuren worden hormoonachtige stoffen gemaakt die van groot belang zijn voor uw weerstand. De meeste mensen krijgen te weinig alfa-linoleenzuur binnen, dit vetzuur komt vooral voor in lijnzaadolie, walnoten en vette vis.
  • Linolzuurrijk zijn saffloer-, zonnebloem-, sesam- en sojaolie, zonnebloempitten en sesamzaad. Olijfolie is op zich niet erg rijk aan deze twee vetzuren, maar bevat wel een goede verhouding tussen beiden. Olijfolie is erg geschikt om in te bakken. Lijnzaadolie moet u nooit verhitten. Deze olie kunt u verwerken in een dressing voor rauwkost. Om de werking van deze twee belangrijke vetzuren te optimaliseren is het raadzaam om vet, dat rijk is aan verzadigde vetzuren en transvetzuren te minimaliseren. Dit kunt u doen door te kiezen voor minder vette vleessoorten en melkproducten. Ook kokos, palmvet en cacao bevatten transvetzuren. Deze komen met name in allerlei kant en klaarartikelen voor.

Extra vitamines.

  • Diverse vitamines en mineralen vervullen een essentiële functie voor een optimale weerstand. Extra inname van anti-oxydanten zoals vit. A, carotenoïden, vitamine E, vitamine C en selenium, kan het immuunsysteem aanzienlijk versterken. Verder zijn voldoende zink, magnesium en vitamine B noodzakelijk.
  • Een goed multivitamine/anti-oxydantencomplex bevat deze stoffen, eventueel aangevuld met extra vitamine C.

Beweging.

  • Beweging stimuleert de weerstand en zorgt voor ontspanning, waardoor de kans op stress vermindert. Hierbij gaat het niet over topsport, want hierdoor raakt het immuunsysteem juist van slag, waardoor de kans op infecties toeneemt. Het beste advies is om regelmatige beweging in te bouwen in uw leefwijze, zoals bv wandelen, fietsen en trappen lopen.

Vermijd stress.

  • Stress zorgt voor overbelasting van de weerstand en verhoogt o.a. de behoefte aan vitamine B, vitamine C, magnesium en zink. Zowel over- als onderbelasting zijn schadelijk: verveling kan even ernstige gevolgen hebben als veel te hard te werken. Zodra u dus het overzicht over uw leven kwijt bent, geen oplossingen meer ziet, is stress schadelijk. Probeer u bewust te ontspannen  en bewust in te spannen. Beiden versterken uw immuunsysteem. Dit betekent dat u bewust en met aandacht de tijd neemt om uw lichaam te ontspannen. Emoties hebben ook veel invloed op de weerstand. In het algemeen kan men zeggen dat het lichamelijk functioneren en het afweersysteem door tenminste vier psychische factoren of kenmerken verslechtert: depressiviteit, rouw, eenzaamheid en het voortdurend verwikkelt zijn in conflicten. U kunt uw afweersysteem dus positief en negatief beïnvloeden. U kunt uzelf een levenshouding aanleren die uw afweer ten goede komt.Hier zijn diverse manieren voor:
  • Leiding nemen over uw leven en de verantwoordelijkheid nemen voor uw eigen gezondheid.
  • Omgaan en het uiten van gevoelens en emoties.
  • Doelen kiezen: het bereiken van een doel, hoe klein ook, geeft voldoening.
  • Bouwen aan een sociaal netwerk: vriendschap en liefde ontvangen van en geven aan familie en/of vrienden heeft een goede invloed op uw immuunsysteem.
  • Er zijn verschillende technieken, die u bij dit alles kunnen helpen zoals meditatie. Tot slot: lachen is een krachtig medicijn. Lachen is ook een vorm van ontlading en daardoor kan de wereld er weer vrolijker uitzien.

 

Aanvullende preparaten voor een goede weerstand:

  • een goede multivitamine-mineraalformule dat rijk is aan anti-oxydanten, eventueel aangevuld met extra vitamine C.
  • teunisbloemolie- of borageolie in combinatie met visolie voor de noodzakelijke vetzuren
  • darmflorapreparaat ter versterking van de darmflorabij overmatige stress extra B-vitamines en magnesium

Kruiden:

  • Echinacea purpurea heeft een weerstandverhogende werking. Belangrijk is om dit preparaat niet langer dan twee weken achter elkaar te gebruiken. Na een periode van een of twee weken kan dan weer opnieuw worden begonnen.
  • Golden seal heeft naast antibacteriële ook sterke antivirale eigenschappen.
  • Cat’s claw heeft sterke weerstandopbouwende en ontstekingsremmende eigenschappen.
  • Rustgevende kruiden bij overmatige stress (valeriaan of hypericum perforatum).

 

Voor extra ondersteuning als pollen in de lucht zijn.

is er Hooicure van Arkopharma / scutellariae van Solgar en medinose van Medisana.

 

Klik hier om een vakantiechecklist uit te printen.